Παρεμβαίνοντας εκ μέρους της ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΗ στο Δημοτικό Συμβούλιο Διονύσου (25.10.2011), που προκάλεσε σύσσωμη η μειοψηφία για τη συζήτηση του θέματος των δημοτικών τελών, ο δημοτικός σύμβουλος κ. Παναγιώτης Μπιτάκος τόνισε τα εξής:
Συζητάμε σήμερα στο Δημοτικό μας Συμβούλιο, μετά από αίτημα του συνόλου της μειοψηφίας. το θέμα - Καθορισμός ενιαίων τελών και φόρων στο Δήμο Διονύσου.
Στην απαξίωση της ευρύτερης Κοινωνικής Πολιτικής, που οφείλει να ασκεί ο Δήμος Διονύσου, έρχεται να προστεθεί και το θέμα του καθορισμού τελών. Η δημοτική αρχή απαξιώνει και υποβαθμίζει συνεχώς εδώ και 10 μήνες τους πυλώνες της Κοινωνικής Πολιτικής του Δήμου, που παρέλαβε έτοιμους και σε πλήρη λειτουργία, όπως το Δημοτικό Πολυϊατρείο, το Γυμναστήριο, η Συμβουλευτική & Ψυχολογική Υπηρεσία.
Έτσι και εδώ, στο θέμα των τελών, ενώ θα έπρεπε ήδη η Διοίκηση του Δήμου να ασκεί Κοινωνική Πολιτική, ιδιαίτερα σε συνθήκες βαθειάς κρίσης, όπως οι σημερινές, βλέπουμε απαξίωση και πρωτοφανείς ερασιτεχνικούς χειρισμούς. Το θέμα αυτό έρχεται σήμερα για συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο μετά από αίτημα του συνόλου της μειοψηφίας. Εσείς έρχεστε ξανά σαν Διοίκηση να προλάβετε τις εξελίξεις.
Σαν δημοτική παράταξη, δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα με λαϊκιστικές λογικές και κορώνες. Δεν πρόκειται να υιοθετήσουμε παρόμοιες θέσεις ούτε να παρασυρθούμε σε τέτοιες αδιέξοδες λογικές, ιδιαίτερα στις σημερινές δύσκολες συνθήκες, για να κερδίσουμε πρόσκαιρα αλλά αμφίβολα πολιτικά οφέλη. Δεν είμαστε, ούτε σκοπεύουμε να γίνουμε μια παράταξη διαμαρτυρίας και κυρίως να παρασυρθούμε στις τοποθετήσεις μας από το γεγονός ότι, σήμερα δεν ασκούμε διοίκηση στο Δήμο.
Και στο θέμα των δημοτικών τελών οι θέσεις που καταθέτουμε είναι υπεύθυνες και επιστημονικά τεκμηριωμένες. Για να αποφασίσουμε την οποιαδήποτε τιμολογιακή πολιτική, πρέπει ο Δήμος να προχωρήσει σε αναλογιστική μελέτη με προβλέψεις των Εσόδων Ύδρευσης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Σε παράρτημα, που επισυνάπτεται, καταθέτουμε τις αναλυτικές μας προτάσεις γι΄ αυτή τη μελέτη.
Επιπλέον, θα πρέπει η Διοίκηση του Δήμου να προχωρήσει άμεσα σε προτάσεις με στόχο τη σύνταξη Ενιαίου Κανονισμού Ύδρευσης. Οι παρατάξεις και οι φορείς - σύλλογοι του Δήμου Διονύσου θα πρέπει να καταθέσουν τις απόψεις τους, με στόχο να λυθούν διάφορα θέματα, όπως για παράδειγμα η συχνότητα των μετρήσεων, οι κλίμακες χρέωσης κ.α. Κι αυτό γιατί η κάθε Δημοτική Κοινότητα έχει σήμερα τη δική της τιμολογιακή πολιτική και υπάρχουν Δημοτικές Κοινότητες, όπως η Σταμάτα, που δεν υδρεύονται από την ΕΥΔΑΠ.
Επιπλέον, ο Άγιος Στέφανος διαθέτει από τον πρώην Δήμο ολοκληρωμένη μελέτη για το μεγάλο πρόβλημα των υδρομετρητών και το νερό, που χάνεται και θα πρέπει οι υπόλοιπες Δημοτικές Κοινότητες να προχωρήσουν στη σύνταξη ανάλογης μελέτης.
Στο πλαίσιο της σημερινής μας συζήτησης, καταθέτουμε μια ολοκληρωμένη και ρεαλιστική πρόταση μείωσης των δημοτικών τελών σε πολύτεκνους, τρίτεκνους και ΑΜΕΑ, που κατοικούν στο Δήμο μας.
Η πρόταση αυτή εναρμονίζεται με τη γενικότερη αντίληψη μας για την Κοινωνική Πολιτική, που πρέπει να έχει ο Δήμος Διονύσου. Οι προτάσεις που καταθέτουμε είναι ταυτόχρονα εκτός από επίκαιρες και ρεαλιστικές. Γιατί έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία στην πράξη από τον πρώην Δήμο Αγίου Στεφάνου, προκειμένου να ανακουφιστούν οι πολύτεκνοι, οι τρίτεκνοι και τα άτομα με αναπηρία.
Συγκεκριμένα, προτείνουμε:
Τέλη κατανάλωσης Ύδρευσης
1. Για οικογένειες με τρία (3) ανήλικα παιδιά ή μέχρι 25 ετών, που αποδεδειγμένα σπουδάζουν σε ανώτερες ή ανώτατες σχολές, παρέχεται έκπτωση επί του τιμολογίου 20%.
2. Για οικογένειες με τέσσερα (4) και πλέον ανήλικα παιδιά ή μέχρι 25 ετών, που αποδεδειγμένα σπουδάζουν σε ανώτερες ή ανώτατες σχολές, παρέχεται έκπτωση επί του τιμολογίου 50%.
3. Για τα άτομα με αναπηρία 67% και πάνω ή τις οικογένειες, που έχουν μέλος με αυτή την αναπηρία, εφόσον αποδεικνύουν ότι κατοικούν στο ακίνητο που έχει την παροχή ύδρευσης, παρέχεται έκπτωση επί του τιμολογίου 50%.
Δημοτικά Τέλη (Καθαριότητας, Φωτισμού, Δημοτικού Φόρου)
1. Για τις τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες, μέχρι να ενηλικιωθεί το τελευταίο παιδί ή μέχρι 25 ετών, που αποδεδειγμένα σπουδάζουν σε ανώτερες ή ανώτατες σχολές, παρέχεται έκπτωση επί του τιμολογίου 30%.
2. Για τα άτομα με αναπηρία 67% και πάνω ή τις οικογένειες, που έχουν μέλος με αυτή την αναπηρία, παρέχεται έκπτωση επί του τιμολογίου 30%.
Σε συνέχεια της αναλογιστικής μελέτης και του ενιαίου κανονισμού ύδρευσης, η παράταξή μας θα καταθέσει υπεύθυνα προτάσεις σχετικά με τον καθορισμό τελών και φόρων στο Δήμο Διονύσου. Είναι βέβαιο ότι, δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν πολίτες διαφορετικών κατηγοριών, αλλά δεν θα ακολουθήσουμε σε καμία περίπτωση τις επιπόλαιες και απαξιωτικές πρακτικές, που ακολουθεί η σημερινή Διοίκηση του Δήμου σε τόσο σοβαρά ζητήματα.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Πρόταση σύνταξης Αναλογιστικής Μελέτης για τη χάραξη της τιμολογιακής πολιτικής του Δήμου Διονύσου στα δημοτικά τέλη
Για να προτείνουμε, συζητήσουμε και αποφασίσουμε την οποιαδήποτε τιμολογιακή πολιτική στο θέμα των δημοτικών τελών, θα πρέπει να συνταχθεί μια αναλογιστική μελέτη με προβλέψεις των Εσόδων του Δήμου για το χρόνο t+1, με χρήση μαθηματικών μοντέλων.
Πιο συγκεκριμένα:
a. Προβλέψεις Εσόδων Ύδρευσης για το χρόνο t+1
i. Προβλεπόμενα Έσοδα (Καθαρά και μη για το χρόνο t+1)
ii. Εξέλιξη Καθαρών Εσόδων της τελευταίας 5ετίας
iii. Προβλεπόμενα Έσοδα από:
1. Εφάπαξ εισφορές
2. Βασικά μηνιαία τέλη και
3. Τέλη από κατανάλωση νερού
iv. Ποσοστιαία κατανομή Εσόδων
b. Ύδρευση – αριθμός παροχών – τιμολογιακές μονάδες κατά Δημοτική Κοινότητα
i. Αριθμός κύριων παροχών – Εξέλιξη και πρόβλεψη για το χρόνο t+1
ii. Εξέλιξη και πρόβλεψη των τιμολογιακών μονάδων
iii. Συσχέτιση κύριων παροχών και τιμολογιακών μονάδων κατά Δημοτική Κοινότητα και στο σύνολο του Δήμου
iv. Κλίμακα αποδοτικότητας παροχών ανάλογα με τα κυβικά, που καταναλώνονται
v. Τιμή μονάδας – μέση τιμή κατά Δημοτική Κοινότητα
c. Ανάλυση Εσόδων ΄Υδρευσης
i. Έσοδα από κατανάλωση, εξέλιξη και πρόβλεψη για το χρόνο t+1 και t+2
ii. Έσοδα από βασικά τέλη, εξέλιξη και πρόβλεψη για το χρόνο t+1 και t+2
iii. Έσοδα ανά παροχή από κατανάλωση και από βασικά τέλη, εφάπαξ και διάφορα άλλα τέλη
d. Προβλέψεις
i. Πρόβλεψη εξέλιξης Εσόδων Ύδρευσης με βάση Γραμμικό μοντέλο
ii. Ποσοστιαία ανάλυση ετήσιας αύξησης Εσόδων
iii. Τάσεις (προβλεπόμενες αυξομειώσεις) των Εσόδων Ύδρευσης για το χρόνο t+1
iv. Απόκλιση των προβλέψεων από αυτό που είχε προβλεφθεί
v. Σύγκριση Προϋπολογισμού - Ισολογισμού - Εισπράξεων